Cada vegada que hem hagut de treballar les fases de la Lluna a l'escola m'he quedat amb la incertesa de si quedava prou clar o no. Aprendre que la Lluna és una esfera que no canvia de forma sinó que la veiem diferent per la posició relativa amb la Terra i el Sol, em sembla un acte de fe d'aquells que ens aprenem, passem l'examen i boranit!
Remenant pel Pinterest havia trobat algunes activitats per explicar-ho, però no m'acabaven de fer el pes.
Com que el curs passat vam fer la setmana cultural sobre l'espai, vaig recuperar la idea. Espigolant d'aquí i d'allà vaig fer un model al vestíbul de l'escola que em sembla que va quedar prou entenedor.
Vaig agafar vuit boles de porexpan d'uns 15-20 cm de diàmetre i en vaig pintar la meitat de cadascuna de color negre. L'Enric, el conserge, que és molt traçut i no té mai un no, les va penjar del sostre amb una tija, formant un cercle tan gran com ens permetia el propi vestíbul, de manera que totes les boles tenien la meitat blanca (és a dir, la meitat de la Lluna il·luminada pel Sol) orientada cap a la mateixa paret. Totes les meitats negres (la part de la Lluna que no rep la llum del Sol) quedaven encarades a la paret oposada.
Al centre del cercle vaig fer un senyal al terra. Si ens col·locàvem sobre aquest senyal i anàvem mirant les "Llunes" girant sobre nosaltres mateixos sense moure'ns del lloc, anàvem veient les diferents fases.
Va ser curiós veure la cara de les persones adultes mentre giraven al centre del vestíbul i trobaven una explicació a l'acte de fe que havien fet anys enrere.
Gràcies a la Raquel Fernández per les fotos!
Molt bona idea, tan creativa i real que de ben segur cap dels que s'hi van posar al bell mig no oblidarà mai les fases de la lluna!
ResponEliminaAixò esperem, Lluïsa!
ResponElimina