diumenge, 1 de febrer del 2015

Laboratoris de lletres i imatges


Vaig descobrir els laboratoris de mà de l'Ana i la Macarena, a la Biblioteca Mestra Maria Antònia.
Es tracta d'un tipus d'activitat de lectura compartida entre pares i fills. A partir d'un àlbum, d'un tema o d'un autor/a es crea un ambient que afavoreixi la lectura, s'ofereix una bona selecció de llibres i s'acaba amb una activitat creativa. Els llibres escollits acostumen a ser àlbums il·lustrats, que es presten a llegir de manera compartida i se'n poden llegir uns quants a cada sessió.
Però, inquietes com són, elles ho van voler provar amb un grup escolar, m'ho van proposar i la temptació va ser massa forta per poder-m'hi resistir. I ens van preparar el laboratori "L'ànima de les andròmines de la golfa de ca la Joana Raspall" per a la visita que fem cada curs a la biblioteca amb els nens i nenes de 5è. 
Vist l'èxit de l'experiència, em vaig atrevir (amb la seva ajuda) a preparar-ne un per la setmana cultural de l'escola. El tema de la setmana cultural era La Història, i el laboratori va ser "La meva Història", sobre la història personal i familiar de cadascú de nosaltres, al voltant de l'àlbum "Moi, j'attends" de Davide Cali i Serge Block, editat en castellà per ediciones B com a "El hilo de la vida" (ISBN, 9788466626521)  .
Al laboratori de la Joana Raspall, els nens i nenes de 5è es queixaven que els àlbums són llibres per a nens petits. Vam veure, doncs, la necessitat de fer una sessió prèvia sobre aquest tipus de llibres per demostrar-los que no necessàriament és així.
Així doncs, la setmana anterior a la cultural, els grups de 4t, 5è i 6è que havien de fer el taller del laboratori van fer aquesta sessió sobre els àlbums il·lustrats. Realment, la sessió va acomplir l'objectiu que ens proposàvem.
Un laboratori de lletres i imatges és una activitat molt engrescadora, però demana moltes hores de preparació. Per això crec que va anar bé fer-la per la setmana cultural, ja que la mateixa sessió la vam repetir cada dia, és a dir, cinc vegades amb cinc grups de nens i nenes diferents. A més a més, al cap d'unes setmanes, la vaig tornar a fer amb els dos grups de 3r. O sigui que vaig rendibilitzar molt bé les hores invertides en la preparació.
A l'hora de preparar el laboratori de lletres i imatges és molt important la selecció dels àlbums, la seva qualitat i varietat. Per això és imprescindible la complicitat de la biblioteca pública, en el nostre cas de la Biblioteca Mestra Maria Antònia, que té bibliotecàries amb l'experiència i el saber fer de l'Ana, la Macarena i l'Ànnia. No voldria desmerèixer la resta de personal de la biblioteca, però la sala infantil és cosa d'elles, i per això en parlo.
A l'Escola d'Estiu del Penedès, la Macarena i l'Ana ens van fer un taller sobre els laboratoris de lletres i imatges, amb un èxit notable. Jo hi vaig presentar la sessió "Àlbums il·lustrats, només per als petits?" que havíem fet a l'escola. 
Després vam assistir a les III Jornades de Laboratoris a Granollers. 
Voldria incloure aquí la descripció detallada del laboratori "La meva Història" i de la sessió prèvia sobre els àlbums il·lustrats, per si algú s'anima a fer-lo a la seva escola o biblioteca. Però... ai las! No sóc gaire experta com a blogaire, i no ho sé fer. Però si m'ho demaneu us ho faré arribar.

Trobareu informació sobre els Laboratoris de Lletres i Imatges als següents blogs:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada